آزادوار شهری به قدمت تاریخ

کاروانسراهای میان‌دشت

در کنار دهکده میاندشت که در حال حاضر خالی از سکنه می باشد سه کاروانسرای متصل به هم ، سه آب انبار ، یک حمام ، چاپارخانه ، تلگراف خانه وجود دارد که در مجموع به نام کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت نامیده می شوند

مجموعه کاروانسراهای تاریخی میاندشت در ۱۰۵کیلومتری شرق شاهرود قرار دارد در دهکده میان‌دشت شاهرود در هفت فرسخی خاور میامی واقع است.

کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت مشتمل بر سه کاروانسرای متصل به یکدیگر است که دو کاروانسرای آن مربوط به حسین‌خان نظام‌الدوله در دوره قاجاریه است و یک کاروانسرا مربوط به عهد شاه عباس اول (صفوی ) است. کاروانسرایی که در زمان شاه عباس اول است به وسعت ۲۵۰۰ متر عرصه به صورت چهار ایوانی و دو کار وانسرای دیگر که مربوط به دوره قاجاریه است به صورت چهار ایوانی یکی به وسعت ۱۰ هزار متر و دیگری به وسعت ۸ هزار متر عرصه وجود دارد .

این کاروانسراها که در مجموع بالغ بر ۲۰هزار مترمربع وسعت دارند دارای آب انبار، حمام، چاپارخانه و تلگراف‌خانه بوده و سالیان متمادی محل اسکان و استراحت کاروانیان و راهیان زیارت مرقد مطهر امام هشتم (ع) بوده‌است.

حمام مربوط به کاروانسرای صفویه در سال های گذشته توسط باستان شناسان کاوش و پیگردی شد . چاپارخانه و تلگراف خانه نیز مراحل حفاظت آن طی گردیده است . از ده میاندشت تنها حصار دور آن باقی مانده و بناهای داخلی آن تخریب شده اند . متون تاریخی و سفرنامه ها یکی از منابع عمده ای هستند که در شناخت گذشته میاندشت می توانند بسیاری از حقایق را روشن نمایند .

 شیوه ساخت این کاروانسراها در کتاب مطلع الشمس به گونه مشروح و پردامنه بیان شده است. تاریخ بنای کاروانسرای میانی را ملک الشعرای صبوری پدر ملک الشعرای بهار به شعر آورده و بر سردر کاروانسرای نام برده نگاشته‌اند.

آنها که در میانه جاده ابریشم قرار داشته اند، آنقدر بزرگ هستند که به راحتی20هزار زائر را در خود جای می دادند. در مسیر یکی از جاده های فرعی جاده ابریشم در ایالت قومس بین میامی و عباس آباد روستای میاندشت واقع شده است

صنیع الدوله در کتاب مطلع الشمس در مورد کاروانسرای میاندشت چنین گفته است : « میاندشت ، این بنای عظیم طوری ساخته شده است که کاروان های متعددی می توانستند در آن جای گیرند » .

وبلاگ فرهنگ ایرانیان باستان.

وبلاگ شاهرود میراث.

تبیان

-----

-----

-----

-----

 

-----

-----

-----

-----

-----

-----

-----

-----


نویسنده: داود ׀ تاریخ: یک شنبه 28 فروردين 1390برچسب:کاروانسراها ,آب انبار, چاپارخانه,کاروانسرای صفویه ,جاده ابریشم ,زائر,میاندشت,کاروان,کاروانسراهای شاه عباسی ,دوره قاجاریه ,کاروانسراهای تاریخی ,دهکده میاندشت ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است